CASE
Vil du hellere bladre i PDF'en? Så klik her.
Slankekonceptet Sense skulle uafhængigt af forlagets salgsstrategi markedsføre livsstilen på sociale medier og egen hjemmeside. Til dette valgte Sense-teamet at hyre mit grafiske freelancefirma, Designmageriet, til at lave en kort animation som en del af en video, der forklarer Sense som slankekoncept. De valgte at bruge animation som et brud på en ellers lidt lange “talevideo” hvor det gav mening at vise koncepterne visuelt, frem for kun i tale. Dette betød, at mine deadlines skulle passe med deres fotograf, som skulle klippe alle filerne sammen til sidst.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Forberedelser
1. research
Stilen måtte gerne lægge sig op ad illustrationer fra den seneste Sense-bog for genkendelseseffekten, men behøvede ikke være præcis den samme.
Jeg tog udgangspunkt i andre eksisterende character designs og et koncept om et skuffesystem, som Sense-teamet havde.
Jeg tog udgangspunkt i andre eksisterende character designs og et koncept om et skuffesystem, som Sense-teamet havde.
2. Rentegning i illustrator
Alle mine illustrationer er lavet som vektorgrafik i Illustrator.
Alle elementer, som skal animeres uafhængigt fra de andre, får sit eget lag og bliver navngivet.
Alle elementer, som skal animeres uafhængigt fra de andre, får sit eget lag og bliver navngivet.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Animation
3a. composition settings
Til at starte med sørger jeg for, at jeg har mine kompositionsindstillinger korrekte med mit outputformat in mente.
3b. Key framing og shape layers
Man animerer objekter i AfterEffects ved hjælp af Key Frames. Der skal være mindst to Key Frames, før et objekt bliver animeret – et udgangspunkt og den nye position, størrelse, opacitet, rotation etc.
Lagene kan også animeres ind og ud af Shape Layers, som fungerer lidt ligesom en lagmaske i Photoshop. Her er der lagt en ”usynlig” lagmaske over skuffens ”tomrum”, som madvarerne skal ned i. De forsvinder ned i skuffen, fordi de positioneres væk fra lagmasken og ikke længere er synlige.
3c. animation af elementerne
De forskellige farvede streger viser de forskellige importerede lag fra Illustrator. F.eks. er alle de lyserøde streger fra samme Illustrator-fil, i forskellige lag, og består af hånden med junk food i. For at ændre kameraets position fra illustrationerne udenfor artboardet til dem i fokus, laver jeg et Null Object som parent over de lag jeg vælger skal være children, og som skal følge kameravinklen. Således kan jeg rykke fokus i X, Y og Z-position.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
tilpasning
4. klipning + tilpasning af speak
Jeg modtog den filmede del + speak fra fotografen, og skulle tilpasse animationen ud fra det speak, kunden havde lavet med udgangspunkt i mit storyboard og et ”sneak peak” på den endnu ufærdige animation.
Dette valgte jeg at gøre igennem PremierePro, hvor jeg kender workspacet lidt bedre, end jeg gjorde med AfterEffects på det tidspunkt. Jeg pillede MP3-filen ud af MP4’en og tilpassede lyden til mine animationer igennem AfterEffects.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Eksportering
5. Add to render queue
AE giver mig to forskellige mulighder for eksportering: Media Encoder og en embedded udgave af Media Encoder direkte inde i AfterEffects. De to valgmuligheder er tiltænkt to forskellige slutprodukter.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Versioneringer
6. ændringer i illustrator til andre sprog
Jeg laver en kopi af både Ai-fil og AE-fil og navngiver dem efter det sprog, de er til. Derefter ændrer jeg teksten i Ai-filen og ”replace footage” i min nye AE-fil. På denne måde ligger de nye lag sig på samme måde og med samme keyframes i det nye sprog.
Herefter gentager jeg processen med speak og eksport.
Herefter gentager jeg processen med speak og eksport.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • •